Četrtek; 21.5.2020 – za mlajše učence in njihove starše – TEMELJ ZA RAZVOJ USTVARJALNOSTI

V otrocih je domišljija tisti temelj, na katerem se tekom razvoja razvijajo: ustvarjalnost, pozornost, sposobnost koncentracije in vizualizacije, pa tudi sposobnost razumevanja drugačnosti in raznolikosti življenjskih pojavov. Beseda domišljija (imaginacija) pomeni podobo ali sliko. Njena moč vsebuje številne aktivnosti in miselne procese, zato je za otroke zelo dobro orodje v njihovem razvoju. Daje jim neomejeno svobodo, da delajo na uresničevanju svojih idej, želja in sanj na način, ki je blizu njim samim. Domišljija pomaga otrokom, da raziskujejo svet okoli sebe in, da si ustvarijo predstavo o njihovi prihodnosti, ki njihovemu življenju daje smisel. Poleg tega sposobnost domišlje otroku pomaga, da se  bolj domiselno soočajo z vsakodnevnimi življenjskimi izzivi in lažje rešeuje težave. Lahko bi celo rekli, da je, splošno gledano, domišljija predpogoj za uspešno učenje mnogih predmetov in disciplin, zato ker:

  • Pomaga otrokom problem rešiti z zamišljanjem različnih možnih rešitev v težavnih situacijah.
  • Omogoča, da si otrok sebe predstavlja v različnih vlogah še posebej, ko je soočen z novimi, nepoznanimi okoliščinami.
  • Preko branja, poslušanja zgodb in igre vlog spodbuja razvoj bogatega besednjaka.
  • Pomaga pri razvoju ustvarjalnega misleca. Ljudje, ki so imeli kot otroci razvito domišljijo, so v odrasli dobi pogosto inovatorji, zlahka rešujejo probleme in v družbo vnašajo nove ideje.
  • Otrokom omogoča, da lažje razumejo drugače misleče ljudi, drugačna ravnanja in drugačne življenjeske navade, kot jih izkušajo sami.

Poleg napisanega, je domišljija eden izmed pogojev za razvoj samorefleksije. V otroku ustvarja notranji prostor, kamor se vsidrajo vsi čutni vtisi, vsa čustva in misli, ki jih otrok dobiva med odraščanjem. Če je notranji prostor dobro razvit in zamejen, potem bo otrok s pomočjo samorefleksije te vtise, čustva in misli z lahkoto ozavestil. V nasprotnem primeru neozaveščeni vtisi, čustva in misli ostanejo v podzavesti in od tam oblikujejo otrokovo življenje, ki je v odrasli dobi navadno polno bolečih, neprijetnih čustvenih in miselnih vzorcev ter navad. Le-ti preprečujejo, da posameznik odkrije svoje talente in potenciale za izpopolnjujoče osebno življenje.

Na spodnji povezavi si otroci in starši ogledate zgodbo ¨One Small Step¨, ki govori o deklici, kateri je, s pomočjo dobro ustvarjenega notranjega prostora, uspelo odkriti svoje talente in jih uresničiti. Film si oglejte na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=yWd4mzGqQYo

 

 

 

 

Sreda; 20.5.2020 – za starejše učence – KREATIVNOST IN USTVARJALNOST

Kreativnost ali ustvarjalnost je odkrivanje novih idej in zamisli v modelih, načrtih, odločitvah, teorijah, izdelkih, dejanjih, medsebojnih odnosih, sporazumevanju… Je sposobnost ustvariti nekaj novega, kar ima za nekoga vrednost.  Lahko je nova rešitev za določen problem, nova naprava, metoda, postopek ali umetniški delo. Ustvarjalnost je človekova lastnost, s katero lahko presega že ustvarjeno. Inovativna je tista oseba, ki ima voljo, znanje in sposobnosti, da najde dobro idejo in jo uresniči, zato so takšni ljudje nujno potrebni. Posameznik, ki izkazuje ustvarjalni potencial je pozitivno naravnan, motiviran, sodelovalen, svoboden in se dobro počuti tako v svojem domačem okolju kot drugje. Ustvarjalni posamezniki imajo določene pomembne lastnosti:

  • Visoka strpnost do zapletenosti, neorganiziranosti in asimetrije. Užitek v izzivu, borba skozi kaos.
  • Cenijo dobra vprašanja, ker vodijo do idej in ustvarjalnih rešitev ter do dobrih odgovorov.
  • Razmišljajo v metaforah in analogijah. Najdejo nove poglede in pristope k reševanju problemov.
  • Pripravljeni so prevzemati tveganja in so sposobni sprejemati napake kot del kreativnega iskanja.
  • So objektivni; iščejo nasvete od zaupanja vrednih kolegov in vedno znova preizkušajo svoje zamisli. Iščejo kritiko.
  • Imajo zelo močno notranjo motivacijo. Pomembni so jim užitek, zadovoljstvo in izziv.

 

Za povečanje ustvarjalnosti so nujni: sprememba, svoboda, čas za ideje, podpora idejam, zaupanje in odprtost, igrivost in humor, nesoglasja, razprave, tveganje, dinamičnost.

Svojo ustvarjalnost lahko razvijete in jo uporabite za reševanje vsakdanjih izzivov:

  • Ne poskušajte biti preveč logični. Ne omejujte se z ustaljenimi vzorci razmišljanja.
  • Razmišljajte v obliki ponazoritev.
  • Pogovarjajte se o izzivu. Razložite vprašanje. Pogovarjate se lahko sami s sabo ali z drugimi.
  • Poskusite najti več rešitev. Samo razmišljanje o možnostih bo zvišalo ustvarjalnost.
  • Ne omejujte misli. Morda so videti nepraktične a vam bodo dale namig o drugačni rešitvi.
  • Razmišljajte kot otroci, ki poznajo sijajen način, kako jedrnato in preprosto govoriti o stvareh.
  • Ne obremenjujte svojega razuma z nepotrebnimi informacijami. Ko začenjate z novim projektom, potrebujete najmanjšo mero informacij, več jih boste potrebovali, ko boste delo nadaljevali. Pomembno je, da začnete.
  • Prespite izziv. Pogosto se bo rešitev pojavila zjutraj, ko se prebudite.
  • Odprite svoj um do neraziskanih poti, saj je ustvarjalnost pogosto označena z izvirnostjo.
  • Berite različne vsebine, saj se ustvarjalnost in domišljija sprožata z učenjem.
  • Bodite radovedni in si s tem pomagajte najti odgovore na vaša vprašanja.
  • Poskusite nekaj novega in sprejmite izziv.
  • Razširite svoje interese, kateri poganjajo vašo strast.
  • Preživljajte vaš čas s kreativnimi ljudmi, to vam lahko da nove in sveže ideje.
  • Sprostite se, saj spočit um pomaga pri ustvarjanju novih idej in povečanju domišljije.

Poleg že zapisanih lastnosti, si lahko za krepitev ustvarjalnosti pomagate tudi s tehnikami kot so: burjenje možganov, zapisovanje misli, zapisovanje idej, lista oznak…

 

 

Na priloženi povezavi si poglejte kakšno je kreativno razmišljanje: https://www.youtube.com/watch?v=cYhgIlTy4yY

In še izziv za vse tiste, ki radi ali malo manj radi rišete. Oglejte si¨TIPS to Boost your CREATIVITY¨ na povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=LUTQxkXk9U0 in narišite svoj, ampak res čisto svoj akvarel. Akvarel pošljite na moj mail irena.mlakar@ponikva.si, vsi akvareli, ki prispejo bodo nagrajeni. Naj vas vodi domišljija, uživajte!

 

 

 

Torek; 19.5.2020 – za mlajše učence in njihove starše – USTVARJALNOST

O tem, da je otrokova domišljija lahko neskončna, ter da s pomočjo domišljijske igre počasi vstopa v svet odraslih, sem že govorila. Danes se vračam k njej, saj jo povezujem tudi z razvojem njegove ustvarjalnosti. Otroci se namreč igrajo spontano, sami od sebe, če le imajo zagotovljen prostor, čas, material in vrstnike. Ameriški psihologinji, Cosby S. Rogers in Janet K. Sawyers pravita: ¨Lastna otrokova igra je najboljša pot, da se otroci učijo in da bodo v svojih odraslih življenjih iz sebe naredili največ kar je mogoče.¨ Odrasli se ne zavedamo, kako dragocena je otroku genetsko dana, prosta domišljijska igra za njegov zdrav in celovit razvoj. Mnogi starši jo dojemajo kot zapravljanje časa, kot nepotrebno in nekoristno. V zgodnjem otroštvu je za otroka igra, delo in učenje eno in isto, saj se skozi svojo dejavnost učijo spontano, mimogrede, brez namere, da bi se česa učili. Žal se danes dogaja, da se otroci vse manj igrajo, vedno več sedijo pred televizorji in računalniki, hkrati se jih prezgodaj sili v treniranje in delovne aktivnosti. S tem se jim dela razvojna škoda. Če bo otroška igra izginjanja, lahko v prihodnosti pričakujemo avtistično moteno generacijo, ki bo le še privesek tv in računalniških ekranov, brez kreativnih zamisli, ki izhajajo iz njihove lastne domišljije.

Dr. Peter Praper pravi: ¨Oropati otroka za igro pomeni kot bi ga oropali za odnos.¨ Šele preko igre lahko otrok izpelje ločitev iz simbiotične navezanosti z mamo, se poda v skupinske odnose in navezuje na vrstnike. Domišljijska igra je nadvse koristna, saj otroku pomaga urejati zmešnjavo v njegovem notranjem svetu in vzpostavlja kontrolo realnosti. Domišljija predstavlja most med nezavednim in zavednim. Majhnemu otroku pomeni kraljestvo svobode v katerem pridejo do izraza pristni vzgibi njegove domišljije. Otrok skozi domišljijsko igranje prepoznava omejitve, doživlja situacije z vidika različnih vlog, različnih položajev do drugih.  Strah, da bi otrok postal sanjač je popolnoma odveč.

Otroci in starši si oglejte simpatičen filmček ¨Preheated¨ v katerem je v ospredju odnos med sinom in njegovim očetom – znanstvenikom. Deček svojo idejo, da bo očetu spekel rojstnodnevno torto, kljub začetni nezgodi in s pomočjo ogromno idej, uresniči. Film si oglejte na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=2P5ZYT5xPoQ&t=46s

 

 

 

 

Ponedeljek; 18.5.2020 – za starejše učence – USTVARJALNOST

Ustvarjalnost pomeni različnost. Vsak človek je lahko ustvarjalen na svoj način. Odločilna stopnja v človekovem razvoju je njegova posebna človeška govorica in raba razuma. Po ustvarjalnosti se človek bistveno loči od živalskega sveta in se dviga nad njega. V svojem bistvu je vsak človek ustvarjalen a se v količini ustvarjalnega dela ljudje med sabo razlikujemo. Dr. Anton Trstenjak je ugotovil, da je  motivacija ustvarjalnosti v tem, da skuša človek popolneje razviti svoje zmožnosti v interakciji z okoljem. Človek je ustvarjalen, ker mu to daje osebno zadoščenje, ker mu poglablja zavest o samem sebi in mu omogoča stik s svetom. V ustvarjalnem delu človek uresničuje in najde samega sebe.

 

 

Šola spodbuja ustvarjalnost tako, da dopušča načine, na katere se posamezniki vključujejo v skupno dogajanje, išče močna področja pri vsakem učencu, gradi njegovo samospoštovanje, ščiti njegovo integriteto, mu zaupa in daje odgovorno (so)vlogo pri radovednem odkrivanju znanj in spretnosti, oblikuje okolje za njegovo aktivno vključitev, ga postavlja pred izzive in nudi oporo za njihovo reševanje.

V dodanih prilogah si oglejte zgodbe pomembnih, zelo ustvarjalnih ljudi, ki ne bodo nikoli pozabljeni. Prva priloga: Tesla  Druga priloga: Tammetdocx Tretja priloga: Irwin

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmišljanju o tematiki: Vprašalnik – ustvarjalnost

 

 

 

Petek; 15.5.2020 – za mlajše in starejše učence – ¨JEZA¨ JE LAHKO TUDI KORISTNA

Ob zaključku osmega tedna dela na daljavo, v katerem smo govorili o neprijetnem čustvu jeza, se bom dotaknila še njenega pozitivnega pola. Ugotovili smo že, da je jeza lahko tudi koristna, torej ima svetlo plat, zato moramo z njo ravnati po pameti. Zatreti jo za vsako ceno je lahko kdaj bolj škodljivo kot dati ji prosto pot. Biti jezen na pravo stvar, ob pravem času, iz pravega razloga, na pravi način in v pravi meri, je vse prej kot preprosto. Če jo znamo obrniti sebi v prid, se lahko iz nje izcimi marsikaj dobrega. Jeza je namreč odličen vir motivacije, ki nas spodbuja, da bolj vztrajno in odločno izpolnjujemo svoje cilje, posebno tedaj, ko naletimo na težave in ovire. Ko nas kaj jezi, se bolj zavedamo, česa niti približno nočemo in kaj je tisto, po čemer hrepenimo. Še več, doseči želeno, nam na krilih jeze, postane truda in časa vredno. Jeza nam ponuja tudi odkrit vpogled vase, saj je zrcalni odsev naših občutij. Če zmoremo uvideti, kdaj in zakaj se običajno razjezimo, se lahko naučimo veliko o sebi. Odkrijemo lahko svoje napake in šibkosti se zamislimo nad tem in s pomočjo jezne vztrajnosti te napake popravimo.

Oglejte si film ¨Eat Healthy Stay Wealthy¨, ki govori o fantu, kateremu je s pomočjo jeze in vztrajnosti uspelo premagati odvečne kilograme. Film si oglejte na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=WPmnMqOD8Ek

 

 

 

 

Četrtek; 14.5.2020 – za mlajše učence in njihove starše – NEPRIJETNO ČUSTVO ¨JEZA¨

Jeza je nekakšen nagon po svobodi in samoohranitvi, je odziv na notranji občutek prizadetosti ali izzvanosti. Ko otroci začutijo jezo, se nagonsko odzovejo z udarci, zmerjanjem in žaljivkami. Tak odziv je razumljiv, saj služi zaščiti celovitosti osebe. Vendar ga je treba omiliti, če želimo, da bo naš otrok shajal z okolico in se jeza ne bo razrasla v nasilje. Opazovanja otrok kažejo, da so v otroštvu najpogosteje izvor jeze:

  • spori zaradi posedovanja nečesa (igrač, pripomočkov …),
  • telesni napad enega otroka nad drugim (udarci, lasanje, porivanje …),
  • prepiri z izzivanjem in draženjem,
  • zavrnitev otroka pri skupni igri in
  • otrokovo nasprotovanje navodilom avtoritete (naj si umije roke, naj sedi pri miru ipd.).

V izražanju jeze so si otroci različni. Nekateri jo bodo izrazili z mimiko obraza, lahko zajočejo, se kujajo in pripovedujejo o zameri a se samega razreševanja občutkov in spora ne bodo lotili. Druge jeza spodbudi k dejavni zaščiti svojih pravic, kar izvedejo na nenasilen način (s pregovarjanjem, vztrajanjem pri svojem). Tretja skupina otrok je ob soočanju z jezo nagnjena k nasilju in maščevanju. So pa tudi otroci, ki se jeznih impulzov ustrašijo in takoj poiščejo podporo odraslih. Na spodnji povezavi si otroci in starši ogledate film z lutko ¨Sticks learns how to deal with his anger¨. Film prikazuje Sticks-a, ki sestavlja iz kock, le-te pa se mu rušijo. Na neuspeh odreagira z jezo. Prikazan je tudi način pomiritve. https://www.youtube.com/watch?v=MuCVTTT2BAQ

 

 

Izbira ustreznih strategij ob soočanju z jezo je v otroštvu omejena, vendar ob vodenju in učenju narašča. K napredku pripomorejo: spomin, jezikovne sposobnosti in osebnostni razvoj.

  • Otroci so zmožni priklica preteklih sprožilcev jeze, položajev, v katerih so se znašli, in posledic. Razmišljajo lahko o tem, kateri način je ustreznejši.
  • Pripovedovanje o čustvih sprošča napetosti in pomaga bolje razumeti značilnosti čustev.
  • Otroci se z zorenjem doživljajo kot samostojne, od drugih ločene osebe. Večina jih je sposobna preložiti takojšnjo zadovoljitev na ugodnejši čas, če je to potrebno, in ne takoj kloniti pod pritiskom frustracij in nezadovoljstva.

Na spodnji povezavi ¨When i am feeling angry¨ si otroci in starši ogledate sprožilce jeze, občutja otrok, možne reakcije in načine pomiritve . https://www.youtube.com/watch?v=eNSeqQIBv5o

 

 

 

 

Sreda; 13.5.2020 – za starejše učence – NEPRIJETNO ČUSTVO ¨JEZA¨

Jeza je v samem bistvu čustvo, ki se pogosto pojavi kot reakcija na drugo močnejše čustvo. Primer: Mama, se razjezi na 6 letno deklico, ki jo je za las rešila pred drvečim avtomobilom, ker je punčka v trenutku nepozornosti skočila na cesto. Mamina jeza je reakcija na močan strah, da bi se deklici kaj zgodilo.

Tako nasilje kot izogibanje, manipulacija, pasivnost, kontrola drugih, vloga žrtve so oblike slabega odziva na jezo. Primer: Na dan maturantskega plesa je Janja odprla omaro, v kateri je bila njena maturantska obleka. Ugotovila je, da mama obleke ni nesla k šivilji,  čeprav ji je obljubila. Janja jo je solzna klicala v službo. Mama se je odzvala, kakor da to ni nič takšnega, ji ponudila rešitev, da bo začasno spela krilo s sponkami in se ji opravičila. Na maturantskem večeru je Janja v stiski ves čas preverjala, če je krilo še pripeto.  Janja je bila zelo jezna na mamo, vendar zaradi občutka krivde tega ni izrazila. Jezo je obrnila vase, se pričela kritizirati, da je sebična, da se mama trudi, ona se pa po nepotrebnem jezi nanjo. Če se to zgodi večkrat, bo Janja pričela jezo potlačevati in jo usmerjati vase.

Jeza ima pomembno vlogo v našem življenju, daje nam energijo, da izvedemo neko aktivnost. Nanjo se lahko odzovemo tudi na dober način (obvladovanje jeze) kot so izražanje svojega iskrenega mnenja, direktna komunikacija, aktivno reševanje problema. Primer: Blaž, učenec 8. razreda osnovne šole, ki ima težave pri matematiki. Doma ga podpirajo pri izražanju nestrinjanja in občutkov jeze. V zadnjem obdobju je prejel nekaj slabših ocen, kar ga jezi, saj si želi odličnega uspeha. To jezo je uporabil, da se je aktiviral. Za pomoč pri učenju je prosil starše in sošolce ter stopil v stik z učiteljem. Na tem mestu si z jeznimi pripombami učitelju ne bi mogel pomagati.

 

 

Skoraj vsak, ki ima probleme z jezo se lahko nauči le to nadzorovati. Včasih je potrebno veliko časa in podpore s strani ostalih, vendar je rešitev vedno mogoče najti. Zelo pomembno je sproščanje. Naučite se kako in kdaj se sproščati. Poskrbite zase. Recimo pripravite si kopel in prijetno vzdušje, v vodo lahko kanete par kapljic olja sivke, ki vas bo z svojim vonjem sprostila. Pojdite v naravo in opazujte naravo. Tudi meditacija je odlična. Dobro se je naučiti pravilnega dihanja. Dihanje je ključnega pomena pri obvladovanju jeze. Kadarkoli se čutite napeto ali veste, da je pred vami težek položaj, si lahko pomagate s pravilnim dihanjem. To sprostilno vajo lahko uporabite kjerkoli in kadarkoli. Potrebno jo je večkrat ponoviti, da se nanjo navadimo. Med vdihom sprostite trebušne mišice, med izdihom pa napnite. Tako boste dihali globlje, kar bo pomagalo do učinka vaje. Vaja se izvaja tako:

  • vdihnite skozi nos,
  • štejte do 5,
  • izdihnite skozi usta,
  • ob izdihu zavestno sprostite ramena.

Po napornem dnevu lahko naredite vajo, kjer dihate s pljuči in trebuhom. Prvič vam verjetno ne bo prijetno, ampak se boste čez čas navadili takšnega dihanja in pričeli čutiti korist vaje.  Ponavljajte jo od 5 do 10 minut. Vaja se izvaja tako:

  • lezite ali sedite, tako da vam bo udobno in da vas ničesar ne bo oviralo,
  • eno roko dajte na prsni koš, drugo na trebuh,
  • počasi vdihujte skozi nos (bodite pozorni, da vdihujte s trebuhom)
  • počasi izdihnite skozi usta.

Obstaja še vaja za sproščanje mišic. To tehniko sproščanja je izumil dr. Edmund Jacobson. Učil je, kako sprostiti določene mišice v telesu. Vajo izvajamo tako:

  • najbolje je da lezete na tla in se namestite tako, da vam bo udobno,
  • najprej začnite pri stopalih. Napnite mišice in jih sprostite, osredotočite se kako vaša stopala postajajo vse težja in se ugrezajo v tla,
  • potem se osredotočite na noge, napnite mišice in jih sprostite, potem naredite isto kot pri stopalih, osredotočite se kako postajajo vse težja in se ugrezajo v tla,
  • to naredite tudi z ostalimi deli telesa. Pomembno je, da naredite to z vsemi mišicami v telesu tudi na obrazu.

Na spodnji povezavi si ogledate film ¨Taking a Break to Calm Down¨. Film prikazuje dva načina reakcije na jezo. https://www.youtube.com/watch?v=YMM67Le2VHA

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmišljanju o tematiki. Vprašalnik – jeza2

 

 

 

Torek; 12.5.2020 – za mlajše učence in njihove starše – NEPRIJETNO ČUSTVO ¨JEZA¨

Otroke je dobro že od malega učiti, kako naj z besedami izražajo svojo utrujenost, jezo in nezadovoljstvo, to je ključna življenjska veščina. Način, s katerim bomo starši pristopali k njihovim občutkom, bo imel velik vpliv na to, kako bodo obvladovali svoje notranje impulze in čustva kasneje v odrasli dobi.

Pogosto starši otrokom ne dovolijo čutiti jeze, jih puščajo same v drugih prostorih in se nanje obračajo z nespoštljivimi izjavami: »Dovolj te imam, že ves dan tuliš, prava razvajenka si. Do kosila ne dobiš druge hrane!«, »Spet izsiljuješ. Kar jokaj, se boš že navadil, da ne moreš imeti vsega, kar želiš.« ali pa »Prav, grem kupit te kosmiče, samo da boš srečen in nehaš jokati.« Seveda tak odziv starša ni dober, kakor ni dobro, da se v tem trenutku otroka ignorira, prepričuje, se z njim razpravlja in se mu svetuje. Zakaj otroku, ki ima izbruh jeze ne svetujemo, ga ne prepričujemo in ignoriramo? Takšno vedenje pri njem vzbudi občutek, da njihova čustva ne štejejo, da jih starši ne podpirajo, ne razumejo, ne sprejemajo takšne kot so.

Otroci so veliko bolj čustveni kot razumni, imajo veliko strahov, frustracij in so nesposobni obvladovanja lastnih notranjih sil. Kadar so otroci močno vznemirjeni, ne gre za to, da jim damo, ustrežemo ali kupimo kar oni hočejo, ampak potrebujejo občutek, da so njihova čustva in potrebe videne. V takem trenutku potrebujejo starša, ki je pomirjen in jim lahko pomaga. Potrebujejo starša, ki jih potolaži in pomiri tako, da jim pomaga stisko opisati z besedami. Ko se otroku na miren način približamo in ga nežno pogledamo, če dovoli, tudi objamemo, se počuti varnega in se začne po naravni poti pomirjati.

Oglejte si risani film ¨Control Your Anger Kids Stories¨ v katerem je prikazan dober način maminega pristopa k jeznemu dečku. Film si starši in otroci oglejte na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=VTa5w_fN-3w

 

 

 

 

Ponedeljek; 11.5.2020 – za starejše učence – NEPRIJETNO ČUSTVO ¨JEZA¨

Pred nami je nov delovni teden. Verjetno je marsikdo od vas že pošteno utrujen, morda celo jezen na nastalo situacijo. Zato sem se odločila, da tokrat pozornost posvetim temu neprijetnemu čustvu. Pri izražanju jeze imajo več težav ženske, saj že deklicam tekom vzgoje sporočamo, da se ni lepo jeziti. Posledično imajo težave s sprejemanjem jeze in jo poskušajo zanikati, omiliti ali kako drugače preoblikovati, pogosto jo usmerjajo vase. Moški jo lažje začutijo in izrazijo navzven. Čeprav jezo pogosto obravnavamo kot negativno čustvo, gre za neprijetno čustvo, ki ima pomembno sporočilo. Pove nam, da so naše potrebe, želje, čustva ali mnenja preslišana, in nas spodbudijo, da se postavimo zase. S tega vidika je jeza konstruktivna. Če pa postane preveč močna in nas preplavi, vodi v družbeno nesprejemljivo vedenje, kot je npr. nasilje, takrat ji je potrebno nameniti več pozornosti. Na spodnji povezavi si ogledate ¨if… A short film about the anger¨. Film govori o tem kaj se zgodi, če jeze ne znamo nadzirati. https://www.youtube.com/watch?v=Yrc9YlVlUN0

 

 

Pri razumevanju jeze si lahko pomagamo z metaforo čebule, kar nakazuje, da se pod njo skrivajo številne plasti – številna druga čustva. Če jo začutimo in si jo priznamo ter pričnemo o njej govoriti, lahko odkrijemo, da se pod njo skriva žalost ali sram. V tem primeru je jeza le izgovor za čustva, ki jih težje priznamo in sprejmemo. Ko se naslednjič v našem telesu prebudi jeza v obliki pospešenega bitja srca in dihanja, napetih mišic rok in čeljusti ali občutka toplote v obrazu, se najprej s počasnimi in globokimi vdihi in izdihi pomirimo, nato pa vprašamo: Kaj poleg jeze še doživljam? Sem žalosten/a, se počutim nemočnega/o ali razvrednotenega/o? Prisluhnimo doživljanju, ki se poskuša skriti, in mu dati prostor.

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmišljanju o tematiki. Vprašalnik – jeza1

 

 

 

Petek; 8.5.2020 – za starejše učence – DETEKTIVSKE UGANKE

Ta teden smo govorili o mediju, ki nam lahko prinese veliko nevarnosti. Omenila sem vam tudi koristnost le-tega, saj je svetovni splet lahko vir dobrih informacij, če je vsebina seveda primerno izbrana. Takrat nam predstavlja zakladnico znanja in zabave. Ker je pred nami vikend, sem za popestritev in razvijanje logike za vas izbrala poučne in koristne detektivske uganke. Preizkusite se in se učite :).

Uganke najdete na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=I_tcfzMaRog

 

 

 

 

Četrtek; 7.5.2020 – za mlajše učence in njihove starše – BOJ PROTI ODVISNOSTI OD SPLETA

V boju proti odvisnosti od spleta je pomembna preventiva. Že ko otrok začne gledati risanke na spletu ali tam posluša pravljice je čas za uvajanje pravil, ki jih je dobro upoštevati. Starši presodimo primernost vsebin glede na otrokovo starost, starši smo tisti, ki napravo upravljajo oziroma smo ob njeni uporabi stalno prisotni, starši omejimo in nadzorujemo uporabo naprave. Starši naj bi pravila uvajali in izvajali vsaj do otrokovega 14. leta, kasneje pa so učinkovitejši dogovori. Ključ je predvsem v odkritih pogovorih med družinskimi člani. V njih lahko otrokom pojasnimo, kdaj in koliko je primerno uporabljati splet in tehnologije, ter jim predstavimo morebitne nevarnosti. Oglejte si še en animiran film o dečku, ki ga je bilo zelo težko odtrgati od igric in vrniti v realen svet. Film ¨Broken Wand¨ si oglejte na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=eQ3gf8Kf4ts

 

 

 

 

Sreda; 6.5.2020 – za starejše učence in njihove starše – ZASVOJENOST Z DIGITALNO TEHNOLOGIJO

Pametni telefoni, tablice, računalniki ali igralne konzole nam lajšajo življenje, delo in učenje, služijo zabavi, razvijajo ustvarjalnost. Pa vendar lahko hitro postanejo naši sovražniki, ki vodijo v zasvojenost. Raziskave kažejo, da skoraj tretjina mladostnikov ob njih preživi vsak dan vsaj dve uri. O zasvojenosti govorimo, ko izgubimo nadzor nad količino igranja in začnemo igram dajati prednost pred ostalimi aktivnostmi, interesi in dnevnimi opravki v življenju. Takšne osebe postanejo kot tempirana bomba: hitreje izgubijo živce, ko se razjezijo, v večji meri se vključijo v razburljive dogodke, tudi če imajo naslednji dan ocenjevanje, bolj so nagnjene k uživanju v tveganih aktivnostih, bolj uživajo, ko dražijo in nadlegujejo druge ljudi, pogosteje ne delajo domačih nalog.

 

 

Poleg slabšega samonadzora pušča pretirano igranje računalniških iger hude posledice na duševnem zdravju. Več o tej problematiki si lahko preberete in pogledate na sledečih povezavah:

https://otroski.rtvslo.si/infodrom/prispevek/4443   

https://safe.si/video/izdelki-safesi-nagradnih-natecajev/sodobna-pravljica-odvisnost-od-racunalniskih-iger

 

 

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmišljanju Vprašalnik – zasvojenost RI

 

 

 

Torek; 5.5.2020 – za mlajše učence in njihove starše – NEVARNOSTI RAČUNALNIŠKIH IN VIDEO IGRIC

Najmlajšim so računalniške in video igrice zelo zanimive. Izkušnje na področju psihodiagnostike pravijo, da otroci ob redni in prekomerni uporabi teh tehnologij najhitreje izgubijo nadzor in čustveno ohromijo. Nihče noče, da njegov otrok čustveno ohromi, da postane socialno izoliran, da živi v svojem svetu. Če se opazi, da otrok daje prednost tem igram pred simbolnimi in konstrukcijskimi igrami, gibanjem, druženjem z vrstniki in starši, da ob njihovih prekinitvah izraža negodovanje z jezo, se mu mora čas uporabe ustrezno zmanjšati (največ 15 minut na dan). Še bolj kot čas sta pomembni vsebina in aktivnosti.

Seveda ne gre vsega metati v isti koš, saj so mnoge med temi igrami tudi poučne in koristne, a starši morate imeti nadzor nad dostopno vsebino. Ne le zasvojenost, obstajajo tudi ostala tveganja. Pasti je preveč.

Če otrok pokaže interes, mu sicer lahko dovolite, da malce pogleda napravo, vendar vedno pod vašim nadzorom. Toko lahko pravočasno zaznate potencialne nevarnosti. Na mobilno napravo je potrebno gledati zgolj kot na pripomoček, ki lahko otroku pomaga v vsakdanjem življenju, nikakor pa ne sme postati center njegovih doživetij. Oglejte si zanimiv animiran film ¨Glued¨ o fantku, ki je zaradi pretirane rabe tehnologije obtičal v svojem svetu. Film najdete na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=rW2g5cwxrqQ

 

 

 

 

Ponedeljek; 4.5.2020 – za starejše učence – PASTI INTERNETA

Dragi učenci spet smo skupaj, žal še vedno samo na daljavo, s pomočjo medijev, ki nam pri tem pomagajo. Eden takšnih medijev je internet, ki je dandanes zvezda stalnica. Življenja brez njega si še posebej mladi ne znate več predstavljati. Pri tem se je potrebno zavedati, da svetovni splet ni le vir informacij oziroma zakladnica znanja in zabave, temveč tudi medij, ki lahko prinese veliko nevarnosti, tudi sramote. Med najpogostejše nevarnosti sodijo pogovori z neznanci, ki imajo kriminalne namene (pedofili, vlomilci, tatovi itd.), objavljanje neprimernih vsebin (npr. žaljive slike, razgaljene in gole fotografije), nasedanje spletnim prevaram, nerazumevanje nekaterih neprimernih vsebin (sovražni govor, prikazi nasilja…). Ena največjih napak mladih, ki lahko ima hude posledice je, da prehitro in preveč nekritično zaupajo ljudem, ki jih spoznajo preko spleta. Na internetu, predvsem na družabnih omrežjih, je mnogo ljudi, ki namenoma navezujejo stike z otroki in mladostniki, da jih potem na takšen ali drugačen način izkoristijo. Oglejte si film ¨OBLIVIOUS: An Online Predator PSA¨ in videli boste kaj se je zgodilo nedolžni, preveč zaupljivi deklici. Film ¨OBLIVIOUS: An Online Predator PSA¨ si oglejte na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=euc-WcN5IkY

 

 

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmisleku o tematiki.Vprašalnik – pasti1

 

 

 

Petek; 24.4.2020 – za vse učence – PRVOMAJSKI PLES

Dragi učenci, pred nami so prvomajski prazniki in počitnice. Lahko si boste odpočili in se napolnili z novo energijo. Praznik 1. maj izvira iz antičnih grških festivalov, ko je majski dan slavil pomlad in preporod v naravi, danes je postal praznik dela. Tradicionalno ga zaznamuje zbiranje rož in obredi kot so petje, plesanje okrog mlaja, kresa ali tabornega ognja… Ker je letos druženje omejeno le na družinski krog, si lahko ples (kolo), ki ga navadno plešete okrog mlaja ali kresa, zaplešete kar doma. Prilagam posnetek plesa ¨kolo¨ https://www.youtube.com/watch?v=fs1SpVgBPm4

 

 

Želim vam prijetne, nasmejane, zadovoljne praznike.

 

 

 

Četrtek; 23.4.2020 – za starejše učence – PRIJATELJSTVO IN EMPATIJA PREMAGATA USTRAHOVANJE

Med poukom, v šolskih klopeh, v garderobi in času odmora, na dvorišču… se lahko zgodi marsikaj neprijetnega, bolečega. Bolečina ne nastane samo zaradi fizičnega nasilja, prav tako huda je bolečina, ki nastane zaradi psihičnega ustrahovanja, žaljenja. Taka bolečina se lahko, če se pravočasno ne ustavi, močno zasidra v posameznika in mu pusti trajne posledice. V današnjem filmu ¨Bodi junak – pomagaj ustaviti ustrahovanje¨ bomo videli kako pomembna sta prijateljstvo in empatija, saj lahko ustavita žaljenje, ustrahovanje in bolečino. Film ¨Be The Hero – help STOP bullying¨ si oglejte na povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=JMeLEKvjVF0

 

 

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmisleku o tematiki. Vprašalnik – stop ustrahovanju

 

 

 

Sreda; 22.4.2020 – za vse učence – PRIJATELJSTVO

O tem, da je prijateljstvo res vrednota brez katere svet ne bi bil tako lep kot je, da pomaga, prisluhne, skuša razumeti in je tu za nas, govori tudi današnji film, ki sem vam ga pripravila. Oglejte si film ¨ Watch until the end!!!¨ in skušajte po obrazih sošolcev lačnega fanta ugotoviti, kdo mu je pomagal. Morda pa jih je bilo več? Film ¨ Watch until the end!!!¨si oglejte na povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=dDEc4UxGlrc

 

 

 

 

Torek; 21.4.2020 – za mlajše učence – PRIJATELJSTVO

Tudi za mlajše otroke je prijateljstvo izjemnega pomena. Zakaj? S pomočjo prijateljstva otroci pridobivajo pomembna spoznanja o samih sebi. Prijatelji vplivajo na njihovo zdravje.  Pripomorejo, da se jim zniža raven stresa, da se otroci lažje soočijo z izzivi. Otroci, ki se redno igrajo s prijatelji, nimajo težav s samozavestjo, ni jim dolgčas. Za otroke je koristno, da gradijo svoje odnose in se tako osebnostno razvijajo. Starši lahko otrokom pokažemo, kako prijateljstvo funkcionira. Bodimo jim zgled, pokažimo, kako se vedemo do svojih prijateljev. Odnosi otroka do igrač, do živali, do ljudi, prijateljev so si podobni. Oglejte si simpatičen animiran film ¨Friendship¨ o prijateljstvu med dečkom in domačo živaljo. Film najdete na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=SJnDXCg91KM

 

 

 

 

Ponedeljek; 20.4.2020 – za starejše učence – PRIJATELJSTVO

Minilo je že precej časa odkar ste zapustili šolske klopi. Od takrat se je spremenilo veliko stvari npr.: vaš bioritem, način učenja, ostali ste brez fizičnega stika z učitelji, sošolci, prijatelji. Slednji nam v življenju ogromno pomenijo, tako ni čudno, da je marsikdo od vas postal brezvoljen, žalosten, osamljen. Povsem vas razumem a zdržite še malo, kmalu se boste lahko spet družili, se zabavali in se veselili. Kot ste opazili, bomo ta teden razmišljali o prijateljstvu. Prijateljstvo je namreč vrednota brez katere svet gotovo ne bi bil tako lep kot je. Prijateljstvo dela naše življenje zanimivejše, nas izpopolnjuje, pomaga nam, da se razvijamo in izoblikujemo svoj pogled na svet. Prijatelji nas ne obsojajo, ampak nam prisluhnejo in nas skušajo razumeti, čeprav mogoče niso istega mnenja kot mi in tudi ni nujno da so, nam vseeno poskušajo pomagati. Predvsem so pa vedno, kadar jih potrebujemo, tu za nas. Oglejte si film ¨What does true friendship mean to you?¨ https://www.youtube.com/watch?v=ozTrgZdntwI

 

 

Preberite še članek o prijateljstvu v PIL-u https://www.pil.si/2017/08/04/kdo-je-pravi-prijatelj-2/ in s pomočjo priloženega vprašalnika razmislite o njem. Vprašalnik – prijateljstvo

 

 

 

Petek; 17.4.2020 – za vse učence – NAPOLNIMO SE Z ENERGIJO

Ta teden smo skupaj iskali motivacijo in uspešne načine za šolsko delo. Pred nami je vikend – čas, da po napornem delu, znova napolnimo svoje ¨baterije¨. Predlagam vam sprehod v naravo. Za spodbudo prilagam sledečo povezavo: https://www.youtube.com/watch?v=iU_TTTQr0Dg

 

 

Naravo lahko preprosto samo opazujete, jo začutite, se v njeni lepoti sprostite.

Lahko splezate na drevo, se oprimete močne, ne previsoke veje tako,

da na njej visite čim dlje in večkrat zaporedoma dvignete noge.

Lahko hodite po deblu v obe smeri, obrnjeni naprej ali nazaj.

Na pot si položite palice v razmikih in se preizkusite v teku čez ovire, postavite svoj osebni rekord.

V gozd se lahko odpravite skupaj s starši.

S storži ali majhnimi palicami ciljate drevo ali štor ali na tla narisano tarčo, ugotovite kdo bo imel več zadetkov.

Preizkusite se v balinanju s storži, palicami ali kamenčki.

Igrajte se skrivalnice, izberite kdo in kje bo mižal in štel prvi, skrite se, »pofočkajte se«.

Skrite nek predmet in iskalca z besedami »mrzlo-hladno-toplo-vroče« usmerjajte do njega.

Dotikajte se dreves, štejte dotike v določenem času, kdo bo zmagal.

Želim vam, da se  imate lepo in da se napolnite z novo energijo.

 

 

 

Četrtek; 16.4.2020 – za mlajše učence – MOTIVACIJA ZA UČENJE

Tudi mnogim mlajšim učencem je učenje zelo neprijetno, naporno. Kako tudi ne, saj se je toliko lepše potikati v naravi, se igrati, se smejati. Pri njih je prav tako pomembno, da jih spodbujamo k učenju. Če se tega lotimo pravočasno, bo zunanja spodbuda (nagrada za šolsko delo) prerasla v notranjo željo. Poglejmo si Chika-vo zgodbo. Zgodbo o fantku, ki mu delo za šolo ni bilo blizu. Njegova najljubša učiteljica in mama sta se povezali in zanj našli pravo spodbudo. Chika je postal tako motiviran, da je začel šolsko nalogo vestno opravljati kar sam od sebe. Film – zgodbo ¨Chika and His Homework¨ si otroci oglejte skupaj s starši na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=Pb9C0poeDq0

 

 

 

 

Sreda; 15.4.2020 – za starejše učence – MOTIVACIJA ZA UČENJE

Učenje je proces, ki zahteva velik miselni napor, koncentracijo in vztrajnost. Za kvaliteto učenja je najpomembnejša motivacija. Od nje je odvisno naše obnašanje in volja do učenja. Motivacija lahko nastane zaradi zunanjih dejavnikov kot so: glasba, nagrada, družina, denar… Še bolje je, če jo najdemo v sebi. Notranjo motivacijo najdemo tako, da poiščemo svoj cilj, svoj razlog za učenje npr.: da se zavedamo, da bomo znanje v prihodnosti rabili, da se želimo še naprej izobraževati in postati uspešni na nekem področju… Poglejmo si kratek film ¨Motivacija za učenje¨ na povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=4LC-6LgebR0

 

 

Poleg motivacije je za uspešno učenje pomemben tudi način učenja. Poglejmo si film iz Infodrom-a ¨Kako se učinkovito učiti¨ na povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=beOGRjdfsdY

 

 

Dragi učenci, verjamem v vas in vam želim,

da najdete svojo notranjo motivacijo.

Povežite jo še z učinkovitim učenjem in uspelo vam bo!

 

 

 

Torek; 14.4.2020 – za mlajše in starejše učence – MOTIVACIJA

Dragi učenci, pred nami je že peti teden učenja na daljavo, za nami pa sproščen, podaljšan vikend. Verjamem, da je marsikdo že naveličan vsega skupaj in bi se raje vrnil v šolo.  Odločila sem se, da vas ta teden malo motiviram, spodbudim k delu in vztrajnosti.  Za začetek si oglejte kratek poučni film ¨Never Give Up¨. Film si oglejte na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=jfqj7Qs-9Is .

 

 

Razmislite o tem kakšna je deklica?

Kako se vede?

Kakšen cilj ima?

Ali deklici uspe?

Razmislite o svojem delu za šolo, koliko ste uspešni, kakšne cilje imate!

 

 

 

Petek; 10.4.2020 – za vse učence – Velika noč, praznik rumenih cvetov

Pred nami je najstarejši krščanski praznik Velika noč – praznik rumenih cvetov, ki ima globoke predkrščanske korenine. Izvira iz verovanja poganskih ljudstev, ki so prebujanje pomladi praznovala kot začetek novega leta. Ta prastara poganska praznovanja so ostala zakoreninjena globoko v nas, v našem praspominu in v naši duši. Praznik ima polno simboličnih pomenov, v ospredje pa vsekakor postavlja odnos do samega sebe, odnos do drugih, odnos do narave. Zato sem za danes izbrala film o čutni deklici, ki so ji zlomili srce a je njeno srce znova oživelo in pomagalo oživeti tudi druga srca. Želim vam lepo praznovanje, veliko se smejte in radi se imejte. Film ¨Te han rotro el corazon – Zlomili so ti srce¨ si oglejte na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=a0ZQ9zlqbo8

 

 

 

 

Četrtek; 9.4.2020 – za mlajše učence – EMPATIJA

Ker je empatija zelo pomembna, ji bom še danes namenila nekaj časa. Otroci so večinoma zelo odkriti, so pa tudi zaprti vase in o svojih čustvih ne govorijo kaj dosti. Če so njihova čustva vezana na bolečino, jih lahko to v vsakdanjem življenju ovira. Pomembno je, da jih opazimo, sočustvujemo z njimi, jim pomagamo. Oglejte si zgodbo ¨Bruised¨, ki govori o bolečini deklice z modrico. Empatična učiteljica njeno stisko prepozna in ji pomaga. Zgodbico si oglejte skupaj s starši na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=yq3Z9msqnOg

 

 

 

 

Sreda; 8.4.2020 – za starejše učence – EMPATIJA

V ponedeljek sem vam predstavila empatijo. Po vaših odzivih sodeč, vam je bila tema všeč, zato jo bom danes razširila. Ogledali si boste različne situacije, spoznali boste doživljanja različnih oseb in se poskusili vživeti vanje.  Oglejte si torej film ¨ Social Skill Lessen on Empathy¨ na sledeči povezavi:  https://www.youtube.com/watch?v=V1kUznJa2_o .

 

 

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmisleku o tematiki. Vprašalnik – empatija 2

 

Zapomnimo si: Empatija je sposobnost razumevanja in deljenja čustev z drugimi osebami.

Empatija oblikuje povezave z drugimi ljudmi.

Empatija omogoča boljše prijateljstvo.

Daje nam vpogled v to, kaj drugi čutijo ali razmišljajo.

Pomaga nam razumeti, zakaj se drugi v situacijah tako odzivajo.

Pomembno je, da z empatijo pokažemo drugim, da nam ni vseeno zanje.

 

 

Torek; 7.4.2020 – za mlajše učence – EMPATIJA

Včeraj sem že govorila o empatiji in jo predstavila starejšim učencem. Danes jo predstavljam mlajšim učencem.  Da si jo boste lažje predstavljali in se učili o njej, si oglejte zgodbo o bratcu in sestrici ¨Start Wiht Sorry¨. Zgodbico si oglejte skupaj s starši, saj je v angleščini na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=CQJz0sVtoYA

 

 

 

 

Ponedeljek; 6.4.2020 – za starejše učence – EMPATIJA

Dragi učenci, pred nami je četrti teden učenja na daljavo. Danes dajem poudarek pomenu vživljanja v druge – empatiji. Da boste bolj razumeli kaj je empatija, bom najprej razložila pomen besede. Empatija nam pomaga izraziti skrb za druge. Pomembno je, da z drugimi ljudmi ravnamo tako, kot bi si želeli, da oni ravnajo z nami. Pozorni moramo biti na govorico telesa, da lahko ocenimo razpoloženje druge osebe. Včasih moramo postaviti potrebe drugega pred svoje potrebe. Z dobrim odzivom na počutje in potrebe sošolcev se krepi prijateljstvo.

Da si boste empatijo lažje predstavljali, si oglejte film ¨High School Life – Unspoken Expecetations: Scene 1 Showing Empathy¨ na sledeči povezavi:  https://www.youtube.com/watch?v=Ivrwj_p4E2g

 

 

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmisleku o tematiki.Vprašalnik – empatija

 

 

 

Petek; 3.4.2020 – za vse učence in starše – ČUJEČNOST

Dragi učenci, spoštovani starši, znova je pred nami vikend, čas za sprostitev, oddih od šolskega dela. Vsi, tako učenci kot starši ste bili zelo marljivi. Za vami so nove izkušnje in v vas se je nabralo veliko novih misli, čustev, telesnih občutkov. V ta namen sem vam pripravila nekaj vaj iz čuječnosti na slikah in vodene vaje Tine Turk ¨Trije koraki zavedanja¨. Čuječnost  je namreč način zavedanja svojega doživljanja, ki ga spremlja odnos sprejemanja, odprtosti in radovednosti. Ko smo čuječi, je naša pozornost usmerjena na trenutno izkušnjo. Zavedamo se svojih misli, čustev, telesnih občutkov, namer in zunanjega dogajanja, brez da bi se poskušali doživljanju izogniti, ga zadržati ali ga kako drugače spreminjati. Jasno zaznavanje in razlikovanje dogodkov v našem doživljanju nam omogoča pot osebnostne rasti, ki je za vsakega edinstvena.

 

             

 

                      

 

               

 

               

 

                 

 

Vodene vaje¨Trije koraki zavedanja¨: https://www.youtube.com/watch?v=MhGSMP6DBzk .

 

 

 

Četrtek; 2.4.2020 – za mlaje učence – SPREJEMANJE DRUGAČNOSTI

Otroke lahko pri medsebojnem sodelovanju zmoti nekdo, ki je od njih drugačen. Drugačen je lahko po izgledu, doživljanju, odzivih, vedenju. Pomembno je, da otroci to drugačnost razumejo, da se jo naučijo sprejemati, da razvijejo sočutje do drugačnih. Za danes sem vam pripravila filmček¨ Lambs¨, ki na simpatičen način prikazuje sprejemanje drugačnosti med ovcami. Malo jagnje šokira starše, ker ne zveni kot druge ovce: namesto ¨baa¨ dela ¨moo¨. Filmček si starši in otroci oglejte skupaj na povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=9Hq9rf0XgrI.

 

 

 

 

Sreda; 1.4.2020 – za mlaje učence – SODELOVANJE

Tudi za mlajše učence je velikega pomena, da se naučijo sodelovati med seboj in z odraslimi. Poleg domišljije imajo ogromno idej. Nekatere njihove ideje so, druge pa niso izvedljive. Pomembno je, da jim starejši prisluhnemo in jim pomagamo pri izboru. Ko steče medsebojno sodelovanje, se lahko drug od drugega veliko naučimo. Pripravila sem vam dva simpatična filmčka. Prvi filmček ¨ Head Up¨govori o dveh kozicah. Najprej starejša uči mlajšo premagovati ovire, nato mlajša pomaga starejši. Ker sta se prilagodili in druga drugo nekaj naučili, na koncu skupaj brez težav premagata vse ovire, ki jima prekrižajo pot. Filmček si starši in otroci oglejte skupaj na povezavi:  https://www.youtube.com/watch?v=dWDIoW7f6js

 

 

Drugi, zelo zabaven filmček ¨Coconul¨ nas popelje na samotni otok. Tam živita oče in sin, ki se vsak dan borita za preživetje. Sprva si vsak od njih želi imeti hrano zase. Drug drugega ustavljata, si nagajata, se norčujeta. V borbi za preživetje sta precej neuspešna dokler se, po vzgledu iz drugega otoka, ne naučita sodelovati, si pomagati. Filmček si starši in otroci oglejte skupaj na povezavi:  https://www.youtube.com/watch?v=a2tYJ7Nj2zQ

 

 

 

 

Torek; 31.3.2020 – za starejše učence – PRAVILA V DRUŽBENIH SKUPINAH

Včeraj sem vam predstavila kakšno je uspešno delo v skupini in vas spomnila na pravila sodelovanja, ki ga omogočajo. Po vaših odzivih sodeč vam je bilo všeč, zato bom danes temo razširila. Določena ¨tiha pravila¨ za socialno vedenje obstajajo v vseh družbenih skupinah. Tem pravilom pravimo socialne norme. Predstavljajo nam socialni zemljevid obnašanja, ki loči med pričakovanim in nepričakovanim vedenjem. Na socialne norme lahko vplivajo različni dejavniki, zato se le-te spreminjajo. Zdi se kar zapleteno, kajne? Da si boste lažje predstavljali, si oglejte Film ¨The Social Norm¨. Ogledate si ga lahko na sledeči povezavi:

 

 

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmišljanju o tematiki. Socialne norme

 

 

Ponedeljek; 30.3.2020 – za starejše učence – DELO V SKUPINI

Dragi učenci, pred nami je tretji teden učenja na daljavo. Verjetno že pogrešate šolo in svoje sošolce, upate da se boste kmalu spet videli. Večinoma se radi družite in izpolnjujete skupne naloge, zato sem vam za danes pripravila film, ki prikazuje dobro skupinsko delo. Ogledate si ga lahko na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=3kYO3NgG7wg&t=2s .

 

 

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmišljanju o tematiki. Delo v skupini

Ne pozabite: pri skupinskem – timskem delu je potrebno

poslušati drug drugega,

delo si je potrebno primerno razdeliti,

pomembna je dobra komunikacija.

 

 

Petek; 27.3.2020 – za vse učence – SOCIALNE IGRE

Dragi učenci, spoštovani starši, znova je pred nami vikend, čas za sprostitev, oddih od šolskega dela. Vsi, tako otroci kot tudi starejši se že od rojstva igramo. Skozi igro spoznavamo svet, prijatelje in se učimo. Igra je ena izmed najosnovnejših oblik izobraževanja in sprostitve, hkrati pa nam lahko služi tudi kot uvod v resnejše delo. Danes sem vam za skupno druženje pripravila nekaj socialnih iger, vsaj nekaj izmed njih, jih poznajo prav vsi učenci na naši šoli. Med socialne igre štejemo tiste igre, ki namesto tekmovalnosti v ospredje postavljajo socialne odnose. Delimo jih na spoznavne igre, igre za sprostitev, tematske igre, igre z posebnim namenom. Izbrala sem jih nekaj, da vam bodo popestrile skupno druženje.

 

 

MOJE IME IMA ZNAK: Posedemo se v krog. Nekdo pove svoje ime in si izmisli svoj znak. Naslednji najprej ponovi njegovo ime, njegov znak in doda svoje ime in svoj znak. Tako ponavljamo vse do zadnjega, ki pove vsa imena in vse znake. Igra se lahko nadaljuje malo bolj zapleteno in sicer tako, da se po imenih z znaki kličete. Najprej poveste svoje ime in pokažete znak. Nato pokličete ime in pokažete znak tistega, ki ga kličete. Poklicani se zahvali s svojim imenom in znakom in zraven pokaže ime, pokaže znak tistega, ki ga je klical. Tako se igra nadaljuje…

ATOMČKI: Udeleženci se ob glasbi prosto gibljejo po prostoru. Ko nekdo zakliče neko število – na primer tri, se morajo udeleženci združiti v skupine oz. molekule po tri. Kdor ostane sam, je končal z igro. Ostali v skupini pa se predstavijo drug drugemu. Ostale možnosti: udeleženci lahko skačejo ali se plazijo po prostoru. Lahko na znak postavijo živo piramido, uprizorijo bikoborbo, zapojejo pesem, poiščejo ljudi z enako barvo oči, las…

NAJ SE ZA EN STOL PREMAKNEJO TISTI, KI IMAJO RADI/NIMAJO RADI…:  Vsi udeleženci sedijo v krogu, razen enega, ki na sredini govori, npr. “Naj se za en stol premaknejo tisti, ki nimajo radi pice”. To pomeni, da tisti, ki jo imajo radi, ostanejo na svojem mestu, tisti, ki se premaknejo, pa se jim vsedejo na kolena. Tako se krog vrti naprej. Vodjo, ki je usmerjal igro, lahko kdorkoli zamenja. Igra se konča, ko se je udeleženci naveličajo.

POŠTAR: Razporedite stole v krog, enega manj, kot je udeležencev. Poprosite jih, da se vsedejo na stole. Udeleženec brez stola dobi vlogo poštarja. Poštar raznaša pismo in reče: “Jaz imam pošto za vse tiste, ki imajo modre hlače, “ ali “Jaz imam pošto za vse tiste, ki imajo radi pico…” Vsi, ki ustrezajo kriteriju, morajo vstati in poiskati drugi stol. Ne smejo pa se vrniti na svoje mesto. Med tem časom mora tudi poštar poiskati svoj prostor. Oseba, ki ostane brez stola, postane poštar.

SKUPINSKO SLIKANJE, SESTAVLJANJE: Papir postavite na tla ali na veliko mizo. Skupina molče sede okrog papirja. Določimo skupinsko temo slike, npr. kakšen svet vidim v prihodnosti. Vsak se sam odloči, kako in koliko želi prispevati k skupinski sliki. Na koncu se lahko razvije pogovor glede poteka, slikanja, kaj se je dogajalo… Opazovalec lahko vodi pogovor ali sprašuje udeležence, npr. kdo je začel, kdo je vodil, kdo in zakaj se je obiral, kdo je nadaljeval, kako so se odločili, da so končali… Podobno se sliko da sestaviti drugače. Na primer, da si vsak v skupini izmisli eno žival, ki bi jo rad izdelal. Na sredino skupine damo časopisni papir, in vsak udeleženec v krogu lahko na enkrat odtrga en del papirja. Na koncu pogledamo kakšno žival smo sestavili.

 

 

Četrtek; 26.3.2020 – za mlaje učence – DOMIŠLJIJSKA IGRA

Otrokova domišljija je neskončna. Z njeno pomočjo otrok počasi vstopa v svet odraslih.  Risani film ¨Polet¨ prikazuje kaj fantku pomeni domišljijska igra. Z njo najprej dedka, nato pa še očeta povrne v čas otroštva. Filmček si starši in otroci oglejte skupaj na povezavi   https://www.youtube.com/watch?v=Gj6V-xZgtlQ

 

 

V drugem risanem filmu ¨Mamino žrtvovanje¨se boste srečali z domišljijskim svetom šolarke, ki med opravljanjem svojih nalog v hipu zdrsne v domišljijsko igro. Za mamo je to težje kot za očeta, saj želi, da deklica opravi svoje delo. Deklico mamini odzivi prizadenejo. Toda mamina ljubezen je ogromna, zato se, ko opazi hčerkino stisko spremeni. Filmček si starši in otroci oglejte skupaj na povezavi  https://www.youtube.com/watch?v=m4xCHVlttWo

 

 

 

Sreda; 25.3.2020 – za starejše učence – SAMOZAVEST

Včeraj sem govorila o pomenu poznavanja svojih močnih področji kar močno vpliva na gradnjo samozavesti. Danes sem izbrala povezavo v kateri so trije nasveti za dvig samozavesti. Priporočam vam ogled na povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=l_NYrWqUR40&list=PL3HADFrohuNvt8NYey6Zrcqp4v3rz9gUS&index=16

 

 

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmisleku o tematiki. Vprašalnik – Samozavest

 

 

Torek; 24.3.2020 – za mlaje učence, pa tudi za tiste malo starejše – SAMOZAVEST

Odlična osnova za gradnjo samozavesti je, da otrok pozna svoje prednosti. Pomembno je, da čuti ljubezen do samega sebe. Sprejeti in priznati si mora tudi dejstvo, da nihče ni popolen, tudi on ne, ter da s tem ni prav nič narobe. Zgodba  o “Henry-ju in Leslie” otroke na zelo prijeten način uči o ljubezni do samega sebe. Mlajši učenci si risano zgodbo oglejte skupaj s starši, saj je v angleščini. Najdete jo na sledeči povezavi: https://www.youtube.com/watch?v=A2RlHM8xfmM

Starši in učitelji imamo pri oblikovanju otrokove samozavesti pomembno vlogo. Trudimo se, da bi jih socializirali, pripravili za življenje. Vse to za otroka ni vedno preprosto, zato je pomembno, da od nas dobijo tudi podporo. Prilagam misli podpore terapevtke dr. Nade Trtnik primerne za vsak preživet dan z našimi otroki.

 

 

 

Ponedeljek; 23.3.2020 – za starejše učence – POMEN POZITIVNIH MISLI

Spoštovani učenci, pretekli teden vam je predstavljal veliko spremembo. Soočali ste se z učenjem na daljavo, z ukrepi glede novega virusa, v nedeljo pa vas je presenetil še potres. Vse to je življenjsko in se zgodi. Življenjsko je tudi, da se nam ob vsem tem pojavijo različne misli, dileme, vprašanja, občutki, čustva, dejanja (negotovost, strah, jeza, obup… morda izziv, odgovornost, povezanost…). Ker naše misli vplivajo na naša čustva, jih je dobro poznati, izbrati, za kakšen trenutek tudi ¨poslati stran¨.  Poglejmo si kaj se dogaja v vaši notranjosti https://www.youtube.com/watch?v=iN6g2mr0p3Q .

 

 

Ne bežimo pred težavami, nanje poglejmo z druge strani.

Do rešitve ne bomo prišli z dvigalom, temveč po stopnicah, korak za korakom.

Če nam spodrsne in pademo, se poberimo in pojdimo naprej proti cilju.

Izberimo pozitivne misli, jih negujmo in zalivajmo, da nas bodo obkrožile in prevzele.

Za lažjo predstavo pomena pozitivnih misli in tega kaj nas opolnomoči si oglejte še zanimivo risano pripoved Sharon Salzberg https://www.youtube.com/watch?v=saIt6Qa9MyQ .

 

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmisleku o tematiki. Sprememba pogleda in Sharon

 

 

Petek; 20.3.2020 – Primerno za vse triade, Kratek film ¨Otroci in starši, skupno preživljanje časa ¨

Trenutno imamo družine čudovito priložnost za skupno preživljanje časa. Kakovostno preživljanje skupnega časa s starši je za vsakega otroka izjemnega pomena. Starši so otroku vzgled, ob njih se otrok počuti ljubljen, varen, sprejet, jih posnema, uči se vrlin, prepoznavanja meja, pridobiva samozavest… V kratkem risanem filmu, ki sem ga za danes izbrala, je na zanimiv način prikazana interakcija med očetom in deklico v času praznikov. Sprva na videz brezbrižen oče, ki ima ogromno opravkov, se na koncu izkaže.

Risani film najdete na sledeči povezavi; https://www.youtube.com/watch?v=8PstSiTCk74 .

 

Še namig za starše I triade. Pred nami je vikend, učenja ne bo veliko, gibanje na javnih površinah je omejeno.  Ostane nam čas za aktivnosti doma. Sama sem včeraj skupaj s 7 letnim sinom izdelala preprosti lutki. Lutka skupne trenutke igrivo popestri, marsikoga nasmeji, za otroke je zelo uporabna. Izdelava vam ne bo vzela veliko časa. Vzemite staro nogavico iz najlona in jo nadenite na steklenico z razširjenim vratom. Z lepilom lutki nalepite lase (kos blaga ali volna), nalepite ji še oči in nos (lahko uporabite gumbe), narišite ji usta, okrasite jo po želji in lutka je nared. Obilo zabave vam želim.

 

 

 

Četrtek; 19.3.2020 – SOCIALNE VEŠČINE; Kratek film ¨Pogovor s primerno izmenjavo¨

Socialne stike večinoma spremlja pogovor. S pogovorom izmenjujemo svoje občutke, predajamo sporočila, mnenja, ideje… Če eden udeleženec v njem prevladuje se pojavijo neprijetni občutki. Poglejte si dogajanje med fantoma, kjer sprva eden od njih drugemu ni pustil do besede, nato je svoj dialog popravil.

Film si lahko ogledate sami ali skupaj s starši. Najdete ga na sledeči povezavi; https://www.youtube.com/watch?v=3RjRZ9jMfs0 , ki jo odprite v novem zavihku.

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmisleku o tematiki.

Vprašalnik – Pogovor s primerno izmenjavo

 

Za  I. triado Kratek film ¨Pogovor o veselju in žalosti med Kemit-om in Elmo-m¨

Vrline, ki so za otroka prav tako pomembne so znati počakati, se primerno pogovarjati, prepoznati in razumeti svoja čustva. V poučnem risanem filmu si junaka iz znane oddaje Muppet show želita vsak svoje. Kemit bi rad govoril o veselju in žalosti, ju predstavil gledalcem, Elmo pa bi se rad z njim igral. Med njunim pogovorom Elmo predstavlja otroka, ki ne zmore počakati, ki vztrajno moti Kemit-a in vmes spontano izraža svoja čustva. Kemit ugotovi, da sta nehote pokazala vse kar je hotel povedati, zato popusti in se gre z Elmo-m igrat.

Risani film si oglejte skupaj s starši saj je v angleščini. Najdete ga na sledeči povezavi; https://www.youtube.com/watch?v=lhv1h3V8Nz4 , ki jo odprite v novem zavihku.

 

 

Sreda; 18.3. 2020 – VRLINE, VEŠČINE; Poučni risani film za I. triado ¨Zajček Howard začne poslušati¨

Vsak otrok se vede drugače. Zato, da je uspešen so pomembne njegove vrline, veščine. Ena takšnih vrlin, ki je pomembna povsod, še posebej v šoli, je sposobnost poslušanja. V poučnem risanem filmu za I.triado ima zajček Howard na začetku lastnosti neposlušnega otroka, otroka, ki živi v svojem svetu. Zaradi neljubih slučajev, ki se mu pripetijo pride do spoznanja, da mu bo lažje, če bo začel poslušati  kar tudi stori.

Risani film si oglejte skupaj s starši saj je v angleščini. Najdete ga na sledeči povezavi; https://www.youtube.com/watch?v=HH0rQiwKtSs , ki jo odprite v novem zavihku.  

Howard-ovo glavno sporočilo je:

Sedi tiho.

Uporabi oči in ušesa, ki ti bodo pomagala poslušati.

Prosim ne moti, počakaj da prideš na vrsto.

Potrudi se, da razumeš osebo, ki govori.

Vprašaj, če nekaj ne razumeš.

Bodi pozoren na to, kar se dogaja okrog tebe.

 

 

Torek; 17.3.2020 – SOCIALNE VEŠČINE; Kratek film ¨Kompromisi¨

Vsak od nas ima svoje želje, svoje ideje, če se želje med dvema učencema ne ujemajo, onadva pa se nočeta prilagoditi drug drugemu (če ne skleneta kompromisa) se ne moreta družiti. Poglejte si dogajanje med prijateljicama in kako sta se dogovorili za skupno druženje.

Film si lahko ogledate sami ali skupaj s starši. Najdete ga na sledeči povezavi; https://www.youtube.com/watch?v=JN9jPCPFWT0  , ki jo odprite v novem zavihku.

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmisleku o tematiki.

Vprašalnik – Kompromisi

Za mlajše učence svetujem uporabo knjig s socialno pedagoškimi – terapevtskimi pravljicami – basnimi ¨Življenje v gozdu¨in ¨Življenje v morju¨ avtorice Deni Kragelj. Avtorica je likom (živalim) vdahnila posebne lastnosti. Otroci lahko z vživljanjem v pravljične junake spontano prepoznavajo svoja čustva, svoje lastnosti, se učijo socialnih veščin.

                                 

 

 

Ponedeljek; 16.3.2020 – SOCIALNE VEŠČINE; Kratek film ¨Reči ali pomisli¨

Vsaka izrečena beseda pri sogovorniku sproži neko občutje, čustveno vedenjski odziv. Poglejte si dogajanje med prijateljicami po praznovanju rojstnega dne, kl lahko poteka na različne načine. Film si lahko ogledate sami ali skupaj s starši.

 

Priložen vprašalnik vas spodbuja k razmisleku o tematiki.

Vprašalnik – Reči ali pomisli